Jakie opony należy wybrać na zimę?
Zakup opon zimowych to wyzwanie, które wielu kierowców wręcz przeraża. Wybór na rynku w tym zakresie jest ogromny. Zakupić można ogumienie o różnych parametrach, od których zależą również ceny. Jakie opony sprawdzą się najlepiej w danej sytuacji? Które ogumienie wybrać na zimę? Co w tym przypadku ma kluczowe znaczenie?
Czym są opony zimowe?
Opony zimowe są skonstruowane tak, aby doskonale nadawały się do eksploatacji, gdy średnia temperatura spada poniżej 6-7 stopni Celsjusza, a na drodze pojawia się lód, śnieg i błoto pośniegowe. Dzięki odpowiedniej budowie bieżnika lepiej zachowują się one wówczas niż opony letnie. Posiadają sporo lameli i wąskich nacięć zlokalizowanych w poprzek opony. Dzięki temu niejako wbijają się w śnieg i lód. Dodatkowo mieszanka stosowana w popularnych zimówkach zawiera dużą ilość krzemionki. Dzięki temu guma nie twardnieje nawet przy niskiej temperaturze.
Cechy dobrych opon zimowych
Na szczęści producenci stosują uniwersalne oznaczenia pozwalające na ocenę jakości opon. Podstawowe znaczenie mają indeks nośności i prędkości opon. Indeksy są przypisane do samochodów – każdy model ma inne, co warto sprawdzić przed zakupem opon zimowych. Dobrze jest też zwrócić uwagę na indeks zużycia paliwa. Im ogumienie jest lepszej jakości, ale i droższe, tym mniejszym oporem toczenia się cechuje. Przekłada się to również na mniejsze zużycie paliwa, a to już realne oszczędności. To istotna informacja dla osób, które na co dzień sporo podróżują.
Warto również zakupić opony o odpowiedniej klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Mierzy się ją przy prędkości rzędu 80 km/h. W praktyce każda kolejna klasa oznacza drogę hamowania dłuższą o 3 metry. To wbrew pozorom sporo, zwłaszcza w warunkach zimowych.
Rozwiązanie na mroźne zimy – opony nordyckie
Osoby, które mieszkają w okolicach, gdzie zimy są mroźne i długie, mogą zdecydować się na zakup opon nordyckich. Z uwagi na zastosowanie specjalnego składu mieszanki, są one bardzo wytrzymałe nawet w niskich temperaturach. Jednocześnie dobrze radzą sobie nawet w czasie jazdy po lodzie czy głębokim śniegu. Z drugiej strony ogumienie tego rodzaju gorzej radzi sobie na czystym asfalcie, podnosząc wówczas zużycie paliwa. Stąd też, jak sama nazwa wskazuje, opony nordyckie stosowane są raczej tylko w krajach skandynawskich oraz w górach, gdzie śnieg i lód obecne są przez całą zimę.
Spotkać się można także z oponami nordyckimi wyposażonymi w metalowe kolce. Są one dedykowane do jazdy po lodzie. Na zwykłej drodze bardzo szybko się zużywają. Poza tym bywają głośne i zwiększają zużycie paliwa. Co ciekawe, mogą one również niszczyć asfalt. Z tego powodu w wielu krajach są zakazane bądź dozwolone do używania tylko okresowo. W Polsce stosowane są jedynie w przypadku pojazdów, które biorą udział w rajdach i wyścigach zimowych. Najpierw jednak musi na to wyrazić zgodę zarządca drogi. Sporo więc zależy od tego, gdzie dana impreza się odbywa.
Nie wiedziałam, że różnica między poszczególnymi klasami opon, to aż 3 m drogi hamowania, to naprawdę bardzo dużo, bo często już nawet zahamowanie 1 m wcześniej pozwala uniknąć zderzenia, które może mieć katastrofalne skutki. Przykład wpływu jakości opon na wielkość spalania, również warty jest podkreślenia. Taka prawda, że gdy decydujemy się na kupno taniochy, to tak naprawdę i tak wydamy taką kwotę jak przy zakupie dobrej jakości nówek, tyle że w postaci innych wydatków.