Bieżnik kierunkowy i asymetryczny w oponach. Co wybrać?
Dobierając opony do swojego samochodu, należy uwzględnić różne parametry. Jednym z nich jest rodzaj bieżnika, w który wyposażone będą nasze opony. Do wyboru mamy bieżnik kierunkowy(symetryczny) i asymetryczny. Czym się różnią, jakie są ich wady i zalety? A co najważniejsze – jaki bieżnik warto mieć na swoich oponach?
Czym jest bieżnik symetryczny?
Bieżnik symetryczny jest starszym rodzajem bieżnika, którego wyprodukowanie jest tańsze, niż produkcja bieżnika asymetrycznego. Z tego powodu bieżnik kierunkowy wykorzystuje się obecnie głównie w oponach niższej i średniej klasy. Oprócz klasy, liczy się również rodzaj samochodu. Starszy wzór jest dedykowany głównie samochodom ciężarowym i dostawczym. Jak sama nazwa wskazuje, w przypadku ogumienia z bieżnikiem symetrycznym, obie połówki opony mają taki sam wzór, dzięki czemu opona będzie zawsze pracować z identyczną skutecznością, bez względu na to, w jaki sposób ją ustawimy.
Specyficzną odmianą bieżnika symetrycznego jest model kierunkowy, który powstaje z wykorzystaniem komputerowych, zaawansowanych symulacji. Jego kształt ma wówczas kształt litery U lub litery V. Zaletą tego typu bieżnika są szerokie rowki, których zadaniem jest pozbywanie się wody spod opony. Dzięki temu, kierunkowy bieżnik symetryczny jest doskonałym rozwiązaniem podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Ponieważ dobrze się on sprawdza w trudnych warunkach atmosferycznych, jest bardzo często wykorzystywany w oponach zimowych. Warto zaznaczyć, że przyczepność na mokrej nawierzchni jest lepsza, niż w przypadku zastosowania innych rodzajów bieżnika, ale nie stało się to kosztem komfortu prowadzenia samochodu lub też głośności jego poruszania się. Taki wzór bieżnika świetnie sprawdza się również podczas hamowania i przyspieszania. Można go spotkać w oponach klasy średniej i wyższej.
Co warto wiedzieć o bieżniku asymetrycznym?
Bieżnik asymetryczny jest najbardziej zaawansowanym technologicznie typem bieżnika, który ma inne wzory z zewnętrznej i wewnętrznej strony opony. Ogumienie posiadające bieżnik asymetryczny, ma być ogumieniem uniwersalnym, doskonale radzącym sobie w trudnych warunkach atmosferycznych, a także mające świetną przyczepność na zakrętach. Jeżeli zależy nam na naprawdę dobrych osiągach, to powinniśmy się zdecydować na ten rodzaj bieżnika. Opony tego typu są droższe i dedykowane do samochodów klasy wyższej oraz pojazdów sportowych, ale jeżeli zależy nam na doskonałej przyczepności, świetnym prowadzeniu oraz niezawodności w każdych warunkach – warto zdecydować się na opony z bieżnikiem asymetrycznym.