Oznaczenia opon – rozszyfrowujemy symbole
Większość kierowców kupując nowe opony do swojego samochodu przykłada bardzo małą uwagę do oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu. Z reguły jedynymi parametrami branymi pod uwagę są: Nazwa producenta oraz takie podstawowe parametry jak szerokość czy średnica. Do tego dochodzi najważniejszy czynnik czyli cena. Kierowcy widząc z niską cenę opon znanego producenta nie patrzą na aspekty eksploatacyjne, które są oznaczone pod różnymi symbolikami na oponach.
Widza poprawnego rozczytywania oznaczeń na oponach może znacząco wydłużyć jej eksploatacje oraz lepiej dobrać opony do konkretnego stylu jazdy. W mniejszym artykule wyjaśnimy wszystkie tajemnicze symbole znajdujące się na ogumieniu twojego samochodu.
- Szerokość opony 195/65/R15
Wyrażana jest w milimetrach jest to szerokość przekroju między ściankami bocznymi opony po pełnym napompowaniu. Oznaczenie 195 oznacza na przykładzie, że opona ma 195mm szerokości.
- Profil opony 195/65/R15
Jest to procent pokazujący wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W praktyce oznacza to, że im niższa jest wartość tym opona jest węższa i mniej ogumienia jest między asfaltem a felgą.
- Rodzaj konstrukcji 195/65/R15
Symbol R jest najczęściej spotykanym rodzajem konstrukcji w samochodach osobowych i oznacza budowę radialną.
W samochodach ciężarowych można spotkać jeszcze D – co oznacza konstrukcję diagonalną.
- Średnica felgi 195/65/R15
Średnica felgi na jaką można założyć daną oponę, wyrażana jest w calach.
- Indeks nośności 94H
Jest to bardzo ważna informacja dla kierowy, dzięki temu wskaźnikowi możemy dowiedzieć się jak bardzo można obciążyć jedną oponę przy maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla niej. Poniżej znajduje się tabelka o maksymalnym udźwigu dla poszczególnych indeksów. Jeśli na wszystkich oponach mamy to samo oznaczenie w tedy należy maksymalną wagę z indeksu pomnożyć razy 4.
Indeks | Nośność (kg) | Indeks | Nośność (kg) | Indeks | Nośność (kg) | Indeks | Nośność (kg) | Indeks | Nośność (kg) |
80 | 450 | 87 | 545 | 94 | 670 | 101 | 825 | 108 | 1000 |
81 | 462 | 88 | 560 | 95 | 690 | 102 | 850 | 109 | 1030 |
82 | 475 | 89 | 580 | 96 | 710 | 103 | 875 | 110 | 1060 |
83 | 487 | 90 | 600 | 97 | 730 | 104 | 900 | 111 | 1090 |
84 | 500 | 91 | 615 | 98 | 750 | 105 | 925 | 112 | 1120 |
85 | 515 | 92 | 630 | 99 | 775 | 106 | 950 | 113 | 1150 |
86 | 530 | 93 | 650 | 100 | 800 | 107 | 975 | 114 | 1180 |
- Indeks prędkości 94H
Q | do 160 km/h |
R | do 170 km/h |
S | do 180 km/h |
T | do 190 km/h |
H | do 210 km/h |
V | do 240 km/h |
W | do 270 km/h |
Y | do 300 km/h |
Jest to wskaźnik który informuje o maksymalnej prędkości z jaką można poruszać się na danej oponie. Wszystkie oznaczenia z maksymalnymi prędkościami znajdują się w tabelce.
- Homologacja E4
Oznaczenie to, które jest zawsze umieszczone w kółeczku informuje, że opona ma europejską homologację. Często też koło tego oznakowania można znaleźć jeszcze siedmio cyfrowy numer homologacji.
- Data produkcji opony 3811
Oznaczenie mówi w jakim czasie została wyprodukowana opona. Oznaczenie zawsze składa się z czterech cyfr, dwie pierwsze cyfry pokazują w jakim tygodniu danego roku została wyprodukowana opona natomiast kolejne dwie rok produkcji. Na przykładzie można wnioskować, że opona została wyprodukowana w 38 tygodniu 2011 roku.
- Typ opony M+S
Śnieżynka wybita na boku opony świadczy o tym, że to opona zimowa. Opony letnie nie mają żadnego oznaczenia. M+S natomiast oznaczają Mud+Snow czyli, że są to opony na zimę lub całoroczne.
- Oznaczenia opon asymetrycznych OUTSIDE
Opony asymetryczne mają na obu stronach inna rzeźbę bieżnika. I oznaczenie INSIDE lub OUTSIDE mówi o właściwym sposobie montażu, czyli prawidłowym umiejscowieniu gumy na feldze.
Świetny przewodnik. Rzeczywiście niby kupno najzwyklejszych opon, a można się pogubić w tych wszystkich oznaczeniach. Świetnie, że w jednym miejscu można znaleźć wytłumaczenie wszystkich najważniejszych parametrów.