Zestaw naprawczy do opon – czy warto?
Zestaw naprawczy składający się z pianki naprawczej i kompresora nie jest specjalnie lubiany przez mechaników w zakładach wulkanizacyjnych. Używany jako często jako zamiennik koła zapasowego czy dojazdowego. Posiada bardzo wiele zalet ale i niestety ma sporo wad. Aktualnie coraz więcej samochodów wyposażonych jest wyłącznie w takie zestawy. Spowodowane jest to oszczędnościami ze strony producentów samochodów, którzy coraz częściej do nowych modeli oferują takie rozwiązania. Podobna sytuacja ma się również w samochodach używanych w szczególności tych sprowadzanych z Niemiec.
W artykule przedstawiamy ile problemów można mieć z zastosowania takiego środka oraz czy wartko go wykorzystywać.
Jak działa zestaw naprawczy
Pianka naprawcza będąca elementem zestawu naprawczego kół jest wyłącznie doraźnym rozwiązaniem przebitej opony. Wpuszczony do środka opony specyfik przez wentyl jest w stanie uszczelnić maksymalnie 6 milimetrowe uszkodzenia. Dodatkowo uszkodzenie musi znajdować się na bieżniku opony, w przypadku uszkodzenia boku opony nie zaleca się stosowanie takiego rozwiązania. Bok ma cieńsze ogumienie na które padają większe siły przez co zaklejenie w ten sposób nieszczelności może doprowadzić do rozerwania.
Dodatkowo należy pamiętać, że pianka jest bardzo mało trwała w szczególności w niskich temperaturach. Dlatego zaleca się aby po uszczelnieniu ogumienia niezwłocznie udać się do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego.
Zestawy naprawcze a podejście wulkanizatorów
Właściciela pojazdu z uszczelnionym ogumieniem zestawem naprawczym może czekać niemiła niespodzianka podczas wizyty w zakładzie wulkanizacyjnym. Ponieważ te bardzo niechętnie podchodzą do takich opon. Spowodowane jest to wydłużonym czasem naprawy ze względu na potrzebę dokładnego wyczyszczenia całej opony oraz felgi. Dodatkowo należy pamiętać, że pianka naprawcza jest bardzo szkodliwa dla zdrowia, gdyż jej opary są trujące a nawet wybuchowe. Dlatego w celach bezpieczeństwa zawsze należy poinformować pracowników zakładu o zastosowanym środku. W takich okolicznościach często sugerowane jest przez wulkanizatorów kupienie dodatkowej opony, gdyż pracownicy nie chcą naprawiać takiego ogumienia. Z racji panującego w Polsce prawa, że na jednej osi powinny być 2 opony z jednakowym bieżnikiem, rzadko zdarzy się aby warsztat posiadał na miejscu taka samą oponę, dlatego obowiązkowe będzie zakupione od razu dwóch gum. Dodatkowym kosztem będzie również sama wymiana nowych opon na feldze.
Największe wady zestawów naprawczych
Największą wadą takich zestawów naprawczych jest niewątpliwie wydłużony czas naprawy kola oraz ograniczona mobilność. Co za tym idzie rosną koszty usunięcia usterki, lub wymiana opon na nowe. Producenci zastawów naprawczych przewidują maksymalny dystans do 30 km na tak załatanym ogumieniu.
Zalety zestawów naprawczych
Zestawy naprawcze posiadają również kilka zalet, które mogą przekonywać niektóre osoby do wykorzystania takiego rozwiązania. Zajmuje on dużo mniej miejsca w bagażniku, co może być bardzo przydatne w samochodach w których zamontowana jest instalacja LPG. Dodatkowo zestawy takie mogą być bardzo pomocne w przypadku taksówkarzy dla których liczy się każda minuta, a sama naprawa jest dużo szybsza niż w przypadku wymiany opony. Mogą być dużym ułatwieniem dla Pań, dla których wymiana opony może być dużym problemem. Należy również dodać pewne oszczędności na paliwie, opona zapasowa waży około 12 kg co jest dodatkowym ciężarem dla samochodu przez co może być ciut większe spalanie.
Zestaw naprawczy do opon – czy warto?
Wszystko zależy od sytuacji, preferencji czy możliwości przewozowych opon zapasowych. Powyżej zostały zaprezentowane wszystkie wady i zalety takiego rozwiązania i każdy powinien odpowiedzieć sobie sam na pytanie jakie będzie dla niego lepsze rozwiązanie. Należy również dodać, że skuteczność zestawów naprawczych zależy również od jego klasy i prawidłowej aplikacji. Dlatego przez zastosowaniem należy zapoznać się ze szczegółową instrukcją obsługi.
W pierwszej sytuacji, gdy spotkałem się z takim zestawem naprawczym wydał mi się on prawdziwym objawieniem. Jednak faktyczne koszty późniejszych napraw okazały się dużo wyższe niż przypuszczałem. Dobrze mieć więc pełną świadomość zalet i wad i wybrać to co faktycznie będzie dla nas najlepsze.
Moim zdaniem zestaw naprawczy jest jak najbardziej dobrym rozwiązaniem. Doceni go każdy, komu kilkanaście kilometrów od domu strzeli opona, a na zewnątrz lał będzie intensywny deszcz. Wymiana opony w takich warunkach nie jest miłym doświadczeniem, a dzięki zestawowi naprawczemu możemy szybko załatać dziurę i pokonać ten niewielki dystans do domu bądź najbliższego mechanika.