Czy warto używać opon całorocznych?
Opony całoroczne mają tylu zwolenników, co przeciwników. I jedni, i drudzy na poparcie swojego stanowiska przytaczają wiele słusznych argumentów. Co stoi za wyborem opon wielosezonowych? Jak wypadają w porównaniu z ich letnimi i zimowymi odpowiednikami? Przeczytaj i sam zdecyduj, czy jest to rozwiązanie optymalne dla Ciebie.
Zalety używania opon całorocznych
Opony całoroczne mają zapewnić bezpieczeństwo i komfort jazdy w różnych warunkach pogodowych. Dla wielu osób to doskonałe rozwiązanie, które nie pociąga za sobą konieczności zmiany ogumienia zimą i latem. Nie jest również konieczne przechowywanie nieużywanego kompletu lub płacenie za tę usługę. Posiadając opony całoroczne, nie musimy martwić się nagłymi zmianami pogody, czekać w zazwyczaj długich kolejkach na ich wymianę. To takie oczywistości, które od razu wymienią zwolennicy całorocznego ogumienia. Ale są to sprawy związane bardziej z komfortem ich użytkowania niż z ich faktycznymi parametrami technicznymi. Zobaczmy, czym różni się opona wielosezonowa od jednosezonowej.
Opony sezonowe
Opona letnia i zimowa są optymalnie przystosowane do konkretnych warunków atmosferycznych i drogowych. To argument stojący za ich używaniem akurat ich. Opona letnia ma charakterystyczny, gładki bieżnik. Na jej powierzchni zastosowane są szersze rowki, które odpowiadają za właściwe odprowadzenie wody podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Zimówki z kolei mają porowatą powierzchnię zapewniająca lepszą przyczepność na śliskiej i ośnieżonej nawierzchni. Ich charakterystyczne lamele dobrze odprowadzają śnieg i błoto. Poza tym opony zimowe wykonane są miękkiej mieszanki, która jest odporna na mało korzystny wpływ niskiej temperatury.
Jak zbudowana jest opona całoroczna?
Opona całoroczna konstrukcyjnie bazuje na kompromisowych rozwiązaniach. W rzeczywistości jest to opona zimowa, przeznaczona do użytku również latem bądź opona letnia, która posiada cechy zimówki. Rozwiązania w tym zakresie są różne. Ale cechą wspólną wszystkich opon całorocznych jest wykorzystanie twardszej mieszanki gumowej niż w oponach zimowych. Budowa bieżnika w najlepszych w tej kategorii modelach wygląda następująco. W środkowej części opony zauważymy charakterystyczne, ale złagodzone nieco zimowe lamele. Bardziej zewnętrzna część bieżnika przypomina oponę letnią.
Czy jest to tańsze rozwiązanie?
Często przytaczanym argumentem, przemawiającym za zakupem opon całorocznych, jest oszczędność pieniędzy. Nie wygląda to jednak tak dobrze w praktyce. W warunkach letnich opona uniwersalna będzie się szybciej zużywać niż jej letni odpowiednik. Poza tym korzystamy z niej cały rok, zatem konieczność wymiany na nową zajdzie znacznie szybciej.
W niektórych przypadkach zakup opon całorocznych może być pewną oszczędnością, zwłaszcza jeśli na prawdę rzadko używamy swojego auta i mamy całoroczny dostęp do dobrej jakości, odśnieżonej drogi. Warto jednak pamiętać, że takie opony nigdy nie będą mieć w 100% takich zalet jak opony przystosowane do konkretnej pory rogi.